3. [2016-01-25] 40 miljoner i vårens utlysning från Resource
Nyhet | 2016-01-25

40 miljoner i vårens utlysning från Resource

Innovationsprogrammet Resource, där IVL är en av huvudparterna, arbetar nu för fullt med att förbereda vårens utlysningar. Utlysningarna som berör klimatförändringar, materialförsörjning och energianvändning är, till skillnad från många andra program, inte bara ämnade för forskningsvärlden utan riktar sig lika mycket till företag.

Resource ska verka som en nationell branschöverskridande innovationsarena och mötesplats för en mängd aktörer inom svensk industri, avfallshantering, forskning och andra intressenter som arbetar med frågor kring hur vi kan minimera och nyttiggöra avfall.

– Syftet med Resource är inte att konkurrera med andra initiativ inom området, utan att bli ett komplement till dem. Genom att samla så många intresserade partners som möjligt kring avfallsfrågan kan vi skapa ett stort momentum, vilket i sin tur kan driva utvecklingen framåt i en snabbare takt, säger Åsa Stenmark på IVL Svenska Miljöinstitutet som är en av projektledarna i Resource.

Som en effekt av att regeringen satsar kraftigt på ökad återvinning och resurseffektivitet har Resource fått flera extra miljoner att fördela. Utlysningen som öppnar i februari har en budget på 40 miljoner kronor. Till skillnad från i forskningsvärlden, där man är van vid att söka pengar för sina projekt, vänder sig också Resource till lika stor del till företag och deras utvecklingsprojekt.

– Jag tror att många företag kanske inte har förstått att även de kan söka pengar för att färdigställa sina utvecklingsprojekt. Bakom varje projekt inom Resource finns det en grundtanke att innovationer från programmet ska kunna kommersialiseras, och det stämmer väl in med hur de flesta företag arbetar med sina utvecklingsprojekt, säger Åsa Stenmarck.

Inom Resource arbetar man gemensamt fram kriterierna för de öppna utlysningarna som kommer att öppnas i februari, men man står också redo att finansiera enskilda projekt som gynnar innovationsområdet som helhet. Man behöver inte bli medlem för att skicka in en ansökan, men det finns stora fördelar med medlemskap.

– Att bli medlem är kostnadsfritt och innebär att man får en chans att vara med och påverka Resource kommande inriktning och fokus, något som borde vara intressant för alla aktörer inom avfallsområdet, säger Åsa Stenmark.

Den 7 mars bjuder Resource in medlemmar till en första stämma i Stockholm, samt arrangerar på eftermiddagen ett öppet möte för alla ytterligare intresserade parter. På eftermiddagens möte kommer man att informera om vårens utlysning samt de framtida behov som finns.

Läs mer om Resource och de kommande mötena här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.