CLose-up of a green leaf with pink structures

Swedish voluntary agreement
for reduction of food waste

A voluntary agreement between the actors in the food value chain. It is also a part of the Swedish government’s investment in the food strategy.

40 percent of all food produced is thrown away
instead of being eaten

Generally, food production accounts for around 20–30 percent of global climate emissions. Food production affects the environment by contributing to eutrophication and the spread of chemicals via pesticides and fertilizers. Food production also harms biodiversity and contributes to the overexploitation of resources.
There is every reason to stop wasting food!

Olika grönsaker som ligger samlade i en hög

Cooperation brings success

Food waste occurs throughout the value chain and therefore the solutions need to be developed commonly.

On March 12, 2020, the Swedish voluntary agreement for reduction of food waste was launched. It includes actors in the food value chain and is part of the government’s investment in the food strategy. This collaboration will contribute to achieving the UN’s sustainability goal 12.3 to halve global food waste by 2030. It will also work to fulfil Sweden’s national action plan for reduced food waste.

In Sweden, the agreement has the name SAMS – short for Samarbete för minskat matsvinn (Cooperation for reduced food waste).

logga SAMS
Meat store in Gothenburg Market Hall (Saluhallen), Sweden. Various meats: beef, entrecote and flank steak.

The vision of SAMS is to stop food waste!

SAMS does this by:

  • gathering the Swedish food industry and working along the entire value chain.
  • coordinating measurement and data reporting.
  • develop and implement measures that reduce food waste and demonstrate their effect.
  • participating in research and development projects and spreading information about it.
  • collecting and disseminating best practices on food waste.
  • being a referral body for legislation and regulations for food waste issues.

Partners of the agreement

Logotyp med en symbol i svart och guld. Företagsnamnet Compass Group till höger.
Logotyp med ett stort C i mitten. I C ryms en orange stjärna. Svarta bokstäver för företaget under.
Logotyp för Deligate, svarta bokstäver på vit botten
Logotyp för eSmiley. Tillvänster ett vitt, svängigt litet e på blå botten, till höger namnet i blått.
Logo for Greenfood. To the left: A green fingerprint in the shape of a heart. To the right: The letters GREEN in red colour and the letters FOOD in green.
Logotyp för ICA med stora bokstäver i röd färg
Logotyp för Jordbruksverket med namnet i svart. Över namnet en symbol, en romb med blått överst sedan grönt och brunt. Symboliserar jordbruk.
Logotyp med orden Kött & Charkföretagen i svart text
Logotyp,  svart text under svart figur som bildar bokstäverna li
Logotyp, svart text till höger och en röd symbol till vänster.
Logotyp med vit bakgrund och texten martin&servera
Logotyp med blå bakgrund och vit text. En symbol finns nere till höger.
Logotyp med blå bakgrund och texten norrmejerier
Logotyp med vit bakgrund och texten Orkla i rött. En halv gul stjärna visas upp till vänster om texten.
Logotyp med runda cirklar i olika storlekar och färg över en svart text med företagsnamnet.
Logotyp. Grön text med namnet Potatisodlarna.
Logo for RISE. Capital letters RI. on the first line, SE  below, all in black.
Logotyp i mörkgrön text, ordet Saveggy
Logotyp för Sodexo. Blå text med en röd detalj.
Logotyp för Sveriges Stadsmissioner. Svart text med organisationsnamnet mot vit bakgrund.
Logo for To Good To Go. The company name below three green leaves, forming a fan.
Logotyp. Grön text med namnet Visita, därunder orden Svensk besöksnäring.
Logotyp med ordet ätbart i grönt. Bokstäverna b och a bildar ett oändlighetstecken, en liggande åtta.

Contact us

A portrait of a woman

Maria Ahlm

Project manager
sams@ivl.se