Användares förutsättningar för ökad återanvändning
I projektet har förutsättningarna för uppskalning av återbruk undersökts genom en enkät och en intervjustudie med personer som besökt någon återanvändningsarena (“återanvändare”).
Återanvändares förutsättningar för ökad återanvändning och aktörers förutsättningar att skala upp hänger tätt samman och påverkar varandra. Inom projektet Usereuse har vi därför undersökt återanvändares drivkrafter, hinder och vanor kopplat till begagnade varor på olika arenor:
- Nyköpsarenan: där man främst finner nya varor men även vissa begagnade varor.
- Begagnatarenan: där man enbart finner begagnade varor.
- Personliga arenan: Online-plattformar, loppisar och bytesrum där vi kan sälja, byta och dela med varandra.
- Avfallsarenan: där man finner begagnat som en avfallsförebyggande åtgärd ofta nära där vi också kan lämna avfall.
Projektet har också dokumenterat vilka skillnader som finns mellan gruppers vanor och inställning och i vilken utsträckning konsumtion av en begagnad produkt ersätter ett nyköp.
Delresultat visar oss att de största drivkrafterna är miljö tätt följt av ekonomi och därefter trender, design och unika produkter.
De hinder som framför allt lyfts är pris, utbud och tillgänglighet. Faktorer som skulle kunna få oss att öka återanvändningen är bland annat: utbud, tillgänglighet i butik och pris. Det var återkommande svar från respondenterna i undersökningarna.