1. Startsida
  2. Aktörer
Interiör från Second hand-butik.

Aktörers förutsättningar att skala upp återanvändningen

Usereuse har genom enkäter, intervjuer, fokusgrupper och workshoppar undersökt aktörers förutsättningar att skala upp återanvändningen.

Hinder, framgångsfaktorer och möjligheter för aktörer undersöktes på olika återavändningsarenor.

Arena

Beskrivning

Deltagande verksamheter

Nyköpsarenan

Aktörer som främst säljer nya varor men även börjat erbjuda begagnade varor

Polarn O. Pyret, Tele2, IKEA, Clas Ohlson Citycon

Begagnatarenan

Aktörer som enbart erbjuder begagnade varor

Artikel2, Myrorna, Stockholms stadsmission Beleco, Re:adventure, Refurbed, Phone Hero,

Personliga arenan

Online-plattformar, loppisar och bytesrum där vi kan sälja, byta och dela med varandra

Blocket, Hygglo Möbelbiblioteket

Avfallsarenan

Kommuner och avfallsbolag erbjuder återanvändning som en del av avfallshanteringens förebyggande arbete

Stockholm Vatten och Avfall,

Sörab, Retuna i Eskilstuna, Mölndals stad

Med hjälp av deltagarna har vi skapat en unik kartläggning för en produktkategori som jämför återanvändningens roll i förhållande till de totala flödena av textil konsumtion, användning och avfall. Deltagarna har också identifierat var i värdekedjan det finns särskilt stor potential för minskat bortfall och ökad återanvändning och vilka interna och externa sociala, politiska, ekonomiska och tekniska påverkansfaktorer som kommer påverka utvecklingen för återanvändning.

Under projektet Usereuse följer vi ett antal återanvändningsaktörers verksamheter. Dessa har både bidragit med data till undersökningar, delat med sig av sina erfarenheter kring framgångsfaktorer, hinder och möjligheter och varit platser där vi intervjuat återanvändare.

Exempel från aktörerna

Artikel2, Liljeholmstorget Galleria

Artikel2 driver fyra second hand-butiker i Stockholmsområdet. I butikerna finns ett gediget utbud av kläder, prylar, böcker, hemtextil, leksaker, sportartiklar, köksutrustning samt möbler i alla prisklasser för alla målgrupper. I butiken i Liljeholmstorget Galleria har några nya koncept testats inom projektet Usereuse.

En av sakerna som testats är sortering enligt storlek, samt en ny typ av sortimentsindelning med bland annat en separat skoavdelning och leksaksavdelning. Dessutom presenteras varorna på ett lite nytt vis. Även sortering enligt prisklass kommer att testas.

Sortimentet en styrka

En av framgångsfaktorerna är Artikel2:s breda och unika sortiment som ger kunden stora valmöjligheter. Det bidrar till att kunder hittar det de letar efter. Samtidigt är det breda sortimentet tillsammans med den breda målgruppen en utmaning. De kunder som letar efter en specifik vara kan uppfatta det som tidskrävande att leta igenom utbudet. En kund som är öppen för en variation av utseende på en produkt har lättare att hitta det den söker. Att få lönsamhet i ett flertal butiker med nischat utbud skulle dock vara en utmaning, då det skulle innebära ökad hantering utifrån hur Artikel2s varuförsörjning fungerar.

Artikel2:s secondhandbutik i Liljeholmstorgets Galleria i Stockholm.

Artikel2:s secondhandbutik i Liljeholmstorgets Galleria i Stockholm.

En annan utmaning utgörs av kundens förväntningar. Då Artikel2 säljer varor i alla prisklasser i samma butik, kan det skapa utmaningar gällande kundens upplevelse av prissättning. Det kan finnas en förväntan på att second hand ska vara billigt. Men Artikel2 säljer även produkter av högre värde till marknadsmässiga priser, priser som då ibland uppfattas som höga priser av några kunder. Men överlag ser Artikel2 ett ökande intresse för second hand.

Ytterkläder i second handbutik hos Artikel2.

Artikel2:s secondhandbutik i Liljeholmstorgets Galleria i Stockholm.

Framöver vill Artikel 2 utveckla försäljningskanalerna och lönsamheten i lågprissegmentet. För att inspirera allmänheten till att laga sina kläder i högre utsträckning har en syateljé i ett av våra skyltfönster öppnat i butiken i Liljeholmen.

Att vara med i projektet Usereuse ger oss en bättre inblick i olika delar av återbruksbranschen och hur de kan samspela. Det är värdefullt att nätverka med andra aktörer och höra om deras utmaningar och framgångar. Detta kan hjälpa att hitta nya lösningar, samarbeten och affärsmodeller. Även kundundersökningarna har varit väldigt intressanta för oss och utgör ett viktigt underlag i vårt förbättringsarbete.Satu Holopainen, Artikel 2

Pop-up Återbruk och Återbruket Skärholmen, Stockholm Vatten och Avfall

Stockholm Vatten och Avfall har flera tjänster för återanvändning. Pop-up Återbruk är en mobil tjänst som turnerar Stockholms stad enligt en turlista. Vanligtvis besöker den publika platser på helgerna från april till oktober. På pop-upen kan besökare lämna föremål för återbruk, lämna avfall och fynda i fyndhörnan. Det som samlas in till återbruk skänks i första hand till samarbetspartners som säljer föremålen vidare. I andra hand ges föremålen bort i fyndhörnan. Besökare kan även låna en lådcykel för att transportera sitt material. Tjänsten är främst till för stockholmare som saknar tillgång till bil för att ta sig till en vanlig återvinningscentral.

SVOAs Pop-up återbrukscontainer.

På Återbruket i Skärholmen kan kommuninvånarna komma för att lära sig leva mer hållbart ur konsumtionssynpunkt. Här får man hjälp att cirkulera saker och material och kan lämna både avfall och produkter eller material till återbruk. Platsen liknar mer en butik än en återvinningscentral med återbruksfunktioner. Här kan kunderna lämna in saker till återbruk och återvinning och miljöfarligt avfall eller använda tillgängliga verkstäder för att laga eller skapa nytt av återbrukade material. Här kan man också hämta saker ur den fysiska Fyndhörnan eller digitala fyndhörnan Returfynd som andra har lämnat. Sakerna kommer från återvinningscentraler eller återbruket och har sorterats ut för att de inte går att sälja hos avtalade återbruksaktörer. Vid vissa tillfällen kan man även delta i olika typer av workshops om återanvändning och upcycling.

En framgångsfaktor för tjänsterna har varit fyndhörnan. Genom att ge bort saker gratis som annars hade blivit avfall visar Stockholm Vatten och Avfall visuellt och praktiskt vilka resurser som förstörs och som vi kan använda längre. Fyndhörnan drar även till sig besökare som blir nyfikna på övriga funktioner som pop-upen erbjuder. Det är även en framgång att genom Pop-upen komma invånarna närmare och synas med återbruks- och avfallstjänster i den urbana miljön.

Återstående utmaningar

Utmaningar kopplade till pop-upen är dels att hitta platser i staden där den kan stå då det behövs en kranbil för att lyfta in containrarna, och även när tillstånd att stå på platserna finns kan det ibland stå annat i vägen. Oftast går det dock att lösa.

Bild från  Återbruket i Skärholmen.

På Återbruket i Skärholmen har det varit en utmaning att få kunderna att bara ta det som de själva behöver i sitt hushåll, det har även förekommit hot mot personalen. Därför har en begränsning på hur många saker som varje kund får ta per dag införts.

Usereuse ger oss viktig kunskap om drivkrafter och beteenden kopplat till återbruk som vi kan använda för att effektivare arbeta mot vårt uppdrag att klättra uppåt i avfallhierarkin. Projektet ger oss ytterligare kunskap kring våra nuvarande återbrukstjänster och leder till att vi kan utveckla verksamheten med stöd från forskning.Lena Youhanan, SVOA

Blocket

Kartonger avsedda att postas är staplade på pinnstol.

Blocket är en marknadsplats för att köpa och sälja allt från soffor och barnkläder till båtar. Men också för att hitta ett nytt jobb eller en ny bostad. Varje dag ligger det över 600 000 annonser ute på Blocket och varje vecka har Blocket 5 miljoner besökare. Sedan våren 2022 är det gratis för privatpersoner att annonsera i kategorierna Personligt, För hemmet, Elektronik och Fritid & Hobby.

Vill sänka trösklar

Blocket siktar mot att det ska vara lika enkelt att köpa begagnat som att köpa nytt. Genom att ta bort annonskostnaden har trösklarna sänkts och fler köper och säljer begagnat. Många har saker hemma som man kanske avstår från att sälja på grund av annonskostnaden, där vill Blocket sänka trösklarna för att sälja även saker av mindre värde.

Kunderna ställer allt högre krav på en trygg och smidig köpupplevelsen oavsett om de handlar nytt eller begagnat. Genom att erbjuda lika trygga och smidiga tjänster som övrig e-handel kan Blocket bli ett likvärdigt alternativ till att köpa nytt.

För att göra det tryggare och säkrare att köpa och sälja begagnat finns Blockets tjänst “Frakt med köpskydd” som innebär att Blockets betalpartner Rocker håller pengarna och ger dig 24 timmar på dig att godkänna ditt fynd innan pengarna betalas ut.

Inte bara soffor

Förhoppningen är att fler ska få upp ögonen för att köpa och sälja begagnat över hela landet och att Blocket inte bara är en plats för soffor och andra stora föremål, utan minst lika mycket för mindre saker som går utmärkt att skicka. Under 2023 låg det till exempel hundratusentals annonser om barnkläder och skor ute.

En utmaning är att få fler att förknippa Blocket med frakt och att köpa saker på distans, inte bara med stora saker som soffor och möbler som man köper i närområdet.

Att vara med i Usereuse är en bra möjlighet att träffa andra som jobbar inom samma område, att utbyta erfarenheter och kunskap och prata om hur vi tillsammans kan bidra till att skapa ett mer hållbart samhälle.Ebba Rosencrantz, Blocket

Återbruket Kikås, Mölndals stad

Interiör från Återbruket i Kikås, Mölndal,

Återbruket Kikås invigdes i maj 2022 och är en av Mölndals stads viktigaste satsningar inom cirkulär omställning med fokus på socialt ansvar, miljö och ekonomisk hållbarhet. En mötesplats för att ta möjligheter tillvara.

På Återbruket Kikås står återbruket i centrum, här finns mottagning för återbrukbara produkter, en ÅVC och en butik som säljer återbrukade bygg- och trädgårdsprodukter inklusive återbrukade växter. Bruksbutiken fungerar också som en viktig kanal för kommunikation till allmänheten om hållbar konsumtion. Stor vikt läggs på produktpresentation och att göra det enkelt för kunderna att hitta vad de söker, vilket uppskattas av kunderna.

På Återbruket Kikås samarbetar två av Mölndal stads förvaltningar. Återanvändningsenheten på Stadsserviceförvaltningen ansvarar för butiken och insamlingen för återbruk, och AME insats på Social- och arbetsmarknadsförvaltningen för att avfallet förbereds för återanvändning. Förberedelse för återanvändning sker genom bland annat kontroll, rengöring och renovering.

Butik, verkstad och mer

Lokalerna på Återbruket Kikås inrymmer utöver butik även verkstad, sorteringsytor, tvätthall och höglager. Samarbetet mellan förvaltningarna samt lokalernas utformning är en viktig framgångsfaktor för arbetet på Återbruket Kikås.

En annan viktig framgångsfaktor för Återbruket Kikås är samarbetet med andra aktörer. I dagsläget avsätts återbrukade produkter inte bara genom butiken utan även till andra verksamheter inom staden, det lokala näringslivet, ideella organisationer och sociala företag. Försäljning av produkter sker också via Blocket och Klaravik. Produkterna som samlas in har valts utifrån avsättningsmöjligheter och förändras efter hand som nya samarbeten och avsättningskanaler etableras.

Från lagret vid Återbruket Kikås.

Nya samarbetsformer

Utmaningarna framåt är att se till att mer återbrukas och cirkulerar vidare. Mycket arbete läggs därför på att etablera nya avsättningskanaler och samarbetsformer men också på att effektivisera logistiken och flödet genom anläggningen.

Deltagandet i projektet Usereuse ger Återbruket Kikås värdefull framtidsspaning och inblick i olika perspektiv på utmaningar och möjligheter med ökad återanvändning, sammantaget ger det oss bättre förutsättningar att skapa en verksamhet som bidrar till samhällsnytta över tid.

Returchansen i Solna och Vallentuna, Sörab

Returchansen är ett sätt för SÖRAB att öka det direkta återbruket från SÖRAB till privatpersoner. I stället för att samarbeta med ett annat företag eller välgörenhetsorganisation skapar SÖRAB genom Returchansen en plattform för återbruk direkt från SÖRAB:s anläggningar till besökarna. Varje besökare kan gratis ta med sig fem små saker eller en stor sak per besök av de saker som någon annan har lämnat för återbruk. På det sättet minskar SÖRAB nykonsumtionen och får jordens resurser att räcka längre.

SÖRAB driver Returchansen själva men har samarbeten med bland andra Myrorna och Lindra Vallentuna som hämtar saker som enligt dessa organisationer kan ha ett försäljningsvärde. Samtidigt tar SÖRAB emot och ger bort saker som dessa organisationer samlat in, men som de bedömer att de inte kan sälja. Detta samarbete gör att Returchansen inte konkurrerar med välgörenhetsorganisationer utan snarare tydligt visar på att allt som kommer till SÖRAB:s anläggningar inte är avfall.

Bredd av saker

Exempel på saker som tas emot och skänks vidare på Returchansen är: leksaker, böcker, mindre möbler, tallrikar, bestick, glas, speglar mm. Denna bredd av saker gör att Returchansen riktar sig till alla invånare. Konceptet verkar i två olika miljöer: Solna Returpunkt är en butiksyta i Solna centrum och Vallentuna Returpark är en ÅVC i Vallentuna. De har olika målgrupper men konceptet Returchansen fungerar bra på båda ställena. Eftersom det är både besökarna som ger och tar saker så blir utbudet per automatik målgruppsanpassat.

Bokhylla i second hand-butik

Returchansen uppskattas av besökarna på flera sätt, både i värdet av produkter som kommer in och att man uppskattar att SÖRAB försöker minska avfallsmängderna. SÖRAB arbetar mycket med att sakerna som finns på Returchansen ska vara hela och rena även om de kan ha vissa skavanker. Det finns utmaningar när besökare vill skänka saker som troligen inte kommer gå att ge bort. SÖRAB tar ändå emot dessa och gör ett försök, innan de annars går till materialåtervinning. Det har även funnits utmaningar med att personer vill ta många fler saker än vad som är tillåtet. SÖRAB arbetar därför ständigt med ett trevligt bemötande och med att förklara konceptet och varför det finns begränsningar. Att vara tydlig i kommunikationen kring vad Returchansen är gör att risken för missförstånd minskar.

Personal ställer cykel på plats hos Returchansen.

Framöver behöver SÖRAB fördjupa förståelsen för utmaningar som kan följa på kommande förslag, som produktpass och producentansvar. I praktiken är det svårt att överblicka vad det innebär att producenten ska bekosta återvinningen då det beror på flera faktorer som producenterna inte styr över.

Att delta i Usereuse ger SÖRAB möjligheten att utöka vår kunskap och vårt nätverk inom återanvändningsbranschen, primärt kring textilier, samt få en förståelse för hur företag som arbetar med dessa produkter ser på produkternas nuvarande och framtida användning.

Myrorna, outletbutik i Botkyrka

I direkt anslutning till Myrornas nya produktionsenhet i Botkyrka har det öppnats en outletbutik med konceptet att minska exporten och ge varorna en till chans innan det går på export. Tanken med detta för Myrorna nya koncept är att hitta ytterligare ett sätt att öka avsättningen och försäljningen i Sverige och på så sätt minska exporten. Här ges varor som av någon anledning inte sålt i ordinarie butiker en andra chans och här kan varor säljas som det finns stora volymer av. Butiken fungerar också som en ventil för insamlingen, då inflödet ibland styrs om direkt till outleten när det är för stora volymer att hantera i produktion. Detta gör att möjligheten till riktiga fynd finns.

Här är fokus på volym och lageromsättning med en annan prisbild än i ordinarie butiker. I butiken finns alla produktkategorier representerade som finns i Myrornas ordinarie sortiment så som mode, inredning, el, böcker, möbler med mera.

Kräver inga transporter

Framgångsfaktorerna är flera. Butiken ligger i direkt anslutning till produktionsenheten, det gör att inga extra transporter krävs för att varuförsörja och hanteringen kräver få personaltimmar. Prissättningen, med enhetspriser, och för mode och hemtextil, kilopriser gör att hanteringen av varorna kräver färre personaltimmar än i ordinarie butiker. Butiken har också fått ett högt inflöde från kunder som kommer och lämnar textil och inredning för återbruk, då det är enkelt att stanna med bilen precis utanför.

Interiörbilder från en av Myrornas butiker.

Utmaningar handlar både om: att hitta den rätta känslan i det nya konceptet så denna butik upplevs annorlunda jämfört med ordinarie butiker; att säkerställa processer för påfyllning i butiken för att kundupplevelsen ska vara positiv, att identifiera kunden och hitta rätt väg i kommunikation och marknadsföring samt att hitta balansen mellan prisnivån och omsättningshastigheten.

Framöver ligger utvecklingsfokus på att skala upp och få en ökad omsättning och större lönsamhet utifrån utmaningarna.

Att vara med i projektet Usereuse ger Myrorna ett bredare perspektiv på människors beteenden och tankar kring cirkularitet. Det är också värdefullt att få ta del av andra branschers perspektiv och resonemang i frågan.Caroline Andermatt, Myrorna

Kläder och andra prylar i en Myrorna-butik.