3. [2015-12-17] IVL bakom kinesisk miljölagstiftning i Volkswagen-stämning
Nyhet | 2015-12-17

IVL bakom kinesisk miljölagstiftning i Volkswagen-stämning

I veckan rapporterade Sveriges Radio att en kinesisk miljöorganisation stämmer Volkswagens importföretag i Kina för import av dieselbilar med manipulerad mjukvara. Stämningen är den första i sitt slag och stöder sig på en uppdaterad miljölagstiftning som IVL ligger bakom.

Kinas snabba ekonomiska utveckling har slagit hårt mot miljön. Luftföroreningarna i de stora städerna är akuta, liksom miljöfarliga utsläpp till mark och vatten, vilka ofta drabbar människorna själva. Samtidigt har den kinesiska allmänhetens miljörättigheter varit begränsade.

Stämningen mot Volkswagen är första gången en icke-statlig organisation drar en biltillverkare inför rätta i Kina. Miljöorganisationen Kinas fond för biologisk mångfald och grön utveckling stöder sig på en nyligen uppdaterad lagstiftning som rekommenderades i en policyrapport utarbetad av IVL-projektet EGP-Guizhou.

– Det är spännande att se hur Kinas uppdaterade lagstiftning nu skapar nya förutsättningar för civilsamhället att driva på miljöarbetet med juridiska verktyg. Jag hoppas att vi kommer att få se fler fall som detta, säger Mikael Olshammar som leder projektet EGP-Guizhou.

Syftet med EGP-Guizhou är att bygga upp kunskap, informationskanaler, policys, lagar och regler för att skydda och förbättra människors miljörättigheter i Kina. Projektet finansieras av Europe Aid och kinesiska miljödepartementet.

Se länken till Sveriges Radios nyhet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information,
Mikael Olshammar, 010-788 65 08